Travel Diary: Lissabon dag 1

Ik ben even een paar maanden afwezig geweest, vanwege alle drukte rondom het afronden van de middelbare school en de eindexamens. Ik heb dit jaar namelijk havo examen gedaan. Het is op zich redelijk goed gegaan (Behalve wiskunde dan. Dat ging niet echt heel geweldig.) Maar ja, ik wacht de uitslag af. Ik sta gelukkig geen tekorten voor mijn schoolexamen, dus dat scheelt wel weer. Nu heb ik dus zomervakantie. Best lekker hoor, 3 maanden zomervakantie. Dat mag ook wel na al dat harde zwoegen en strijden en laat ik het maar niet hebben over de vele stress, die er ook nog bij kwam kijken. Ik heb de nacht voor mijn eerste examen gedroomd dat ik wel twee of drie examens moest maken en toen ik wakker werd moest mijn eerste examen in werkelijkheid nog beginnen. Maar nu ben ik er gelukkig eindelijk van af. Vorige week ben ik drie dagen naar Lissabon geweest samen met mijn moeder. En het was echt geweldig! Ik wilde al best wel een poosje naar Lissabon en het was nog zoveel mooier dan ik had verwacht. Ben je benieuwd wat ik daar allemaal heb beleefd? Lees dan snel verder!

De dag begon al vroeg. Om 3 uur ’s nachts om precies te zijn. Toen ging mijn wekker namelijk. Een half uur later zat ik samen met mijn moeder in de auto onderweg naar Schiphol. Alhoewel het nog best vroeg en donker was, kon je toch zien dat het langzamerhand licht begon te worden. Op Schiphol aangekomen moesten we heel lang in de rij staan om onze koffer af te geven. Wel een uur! Dit kwam doordat er net op dat moment op Schiphol een computerstoring was. Gelukkig verliep alles daarna wel wat vlotter, alhoewel het vliegtuig nog wel een halfuur vertraging had. We vlogen iets voor zevenen.

We landden drie uur later in Lissabon. (Eigenlijk 2 uur later, omdat het in Portugal 1 uur vroeger is.) We moesten op de luchthaven van Lissabon weer lang wachten. Ook deze keer weer op de koffer. Dus toen besloten mijn moeder en ik daar maar wat drinken te gaan halen. Toen we eindelijk de koffer terug hadden, namen we een taxi naar ons hotel. We hadden een aardige man als taxichauffeur. Hij vertelde ons wat over Lissabon en over dingen waar we langs reden. Een van die dingen waren de paarse Braziliaanse bomen, ook wel bekend als Jacaranda’s. Ze blijken ieder jaar maar enkele weken in bloei te zijn in Lissabon. En ik had het geluk dat ik in Lissabon was toen deze prachtige bomen in bloei waren, want het maakte Lissabon nog zoveel mooier dan het al was.

We konden nog niet inchecken in het hotel, dus we lieten onze koffer daar achter en gingen de stad in. We hadden honger en toen we het logo van de Mac Donalds zagen, wisten we het wel. Oh en trouwens wat ik helemaal nog niet vermeld had is dat ik altijd nog steeds mijn comfortabele vliegtuigoutfit aan had, oftewel een zwarte legging met een donkergrijze warme hoodie. En nog een klein detail, het was 30 graden Celcius. Op zich begon ik het best warm te krijgen. Begrijpelijk toch? Ik heb me dan ook gelijk bij de wc in de Mac Donalds omgekleed. Vervolgens gingen we lekker buiten eten. We hadden soms een beetje last van arrogante hebberige duiven, maar we hadden wel een mooi uitzicht op een plein met een fontein en de paarse bomen.

Toen we klaar waren gingen we op zoek naar de wijk Alfama, de prachtige en oudste wijk van Lissabon. Met de kaart en Google Maps kwamen we niet ver. (Dat laatste kwam trouwens door mijn telefoon, die tegenwoordig net zo’n bar slecht richtingsgevoel heeft als ik zelf heb.) En daarom besloten we uiteindelijk om maar met de metro te gaan. De metrostations zijn trouwens echt mooi. De muren zijn versierd met allerlei kunstwerken, tegels, muurschilderingen en zelfs wat teksten.
Uiteindelijk kwamen we in Alfama aan en wauw, wat is dat een mooie wijk zeg! Al die huisjes daar en de muren, het is echt prachtig om te zien. In Alfama zouden we langs een vlooienmarkt gaan: Feira da Ladra. Het zag er heel leuk uit! Ze hadden er ook superveel oude spullen. Het was echt gaaf om allemaal te zien. Ik heb er a alleen niks gekocht. Er stonden ook kraampjes met nieuwe dingen. Daar heb ik een nieuwe portemonnee gekocht. Het marktje lag bij een parkje, waar we nog even lekker wat verkoeling hebben gezocht. Ook was er een mooi uitzicht, omdat Alfama best hoog in Lissabon ligt. Toen we alles gezien hadden gingen we nog wat verder omhoog. Namelijk naar Castelo de Sao Jorge, de ruïne van een kasteel. Iets wat veel mensen niet weten is dat je daar heel snel en gemakkelijk kunt komen met twee liften. Dat scheelt je ontzettend veel lopen. De eerste lift staat bekend als ‘Elevador Castelo’en de tweede lift zit in een supermarkt. Dit staat daar ook aangegeven. Na de tweede lift moesten we nog een klein stukje lopen en toen waren we er eindelijk. Er was vanaf het kasteel een prachtig uitzicht. Het was ook erg leuk om door en over de ruïnes van het kasteel te lopen.

Na het bezoek aan het kasteel gingen we richting het hotel. Onderweg kochten we nog een bakje fruit en wat drinken &chips in de supermarkt. Ons hotel had een zwembad op het dakterras, dus we hebben snel even een duik genomen voor de verkoeling. En ’s avonds hebben we nog pizza gegeten bij een restaurantje in de buurt, wat erg lekker was.

Nou dat is hoe mijn eerste dag in Lissabon eruitzag. Stay tuned, want dit reisverslag wordt nog vervolgd. 🙂

Liefs, Margriet

3 Comments

1. Simone Leeflang 1.06.2017

Aaaawh het klinkt GEWELDIG!!!!!

Beantwoorden
  2. Emma 1.06.2017

Zo leuk om te lezen en de foto’s te bekijken! Lissabon lijkt me echt supergaaf<3

3. Elena 6.06.2017

Goh, daar moet ik dus óók nog heen! De foto’s zijn echt supermooi!