Lissabon dag 2

Het is alweer een poosje geleden dat ik over mijn eerste dag in Lissabon schreef. Ik ben daar namelijk van 23-25 mei samen met mijn moeder heen geweest. En vandaag heb ik eindelijk een deel twee voor jullie. Dit is hoe het verder verliep met mijn avonturen in Lissabon.

Mijn tweede dag in Lissabon, en de eerste morgen dat ik er wakker werd, begon al vroeg. We zouden namelijk van ’s morgens tot en met het begin van de middag een fietstocht gaan maken met een groep en een Nederlandse gids. Maar voordat we gingen fietsen, moesten we natuurlijk nog wel eerst even gaan ontbijten. We besloten de tram weer te pakken en ergens vlakbij het punt waar de fietstocht zou beginnen te gaan ontbijten.
Omdat het wel even duurde voordat we een restaurantje hadden gevonden waar we konden ontbijten, hadden we niet veel tijd om te eten. Dus toen hebben we uiteindelijk een deel van ons eten voor later meegenomen.
Toen gingen we op zoek naar het precieze startpunt van de fietstocht. Wat ook nog eens een beetje uitliep, maar uiteindelijk hebben we het toch nog gevonden en toen kon de fietstocht beginnen.
Eerst moesten we een heel lang steil stuk naar beneden fietsen. dat was wel even moeilijk, maar het werd gelukkig steeds minder steil. We maakten verschillende tussenstops. Zo stopten we bij een plein waar we snel even de binnenkant van een kerk bekeken en hebben we een of ander bekend drankje van een winkel daar gedronken. De meeste mensen vonden het wel lekker, maar ik vond het echt niet om te drinken.
Een volgende stop was op het grote plein ‘Praça do Comércio’, dat ligt aan de rivier de Taag. We stopten daar bij een restaurant om het bekende Lissabonse hapje ‘pastel de Nata’ uit te proberen. En het was echt heerlijk! Ik raad het je zeker aan om het een keer uit te proberen als je zelf eens in Lissabon of ergens anders in Portugal bent. Vervolgens gingen we een heel stuk langs de Taag fietsen. Na een poosje stopten we bij de haven die naast de grote ‘ponte de Abril’ brug ligt. Vanaf daar zag je ook goed hoe groot de brug was. De brug komt je misschien wel bekend voor. De bekende brug van San Francisco lijkt namelijk erg veel op deze. Na wat foto’s gemaakt te hebben, was het weer tijd om verder te gaan fietsen. Iets wat verderop aan de andere kant van de brug was een mooi moment te vinden, waarop allemaal mensen staan afgebeeld die belangrijk zijn geweest voor de Portugese geschiedenis. En daarna stopten we nog bij de Belém toren, het eindpunt van de fietstocht. Daar zijn we niet in geweest, omdat onze gids zei dat het het niet waard was om daarvoor in de rij te gaan staan. Maar het zien van het gebouw van de buitenkant was ook al erg mooi.

Toen was de fietstocht dus bijna afgelopen. We moesten nog een paar minuten terug fietsen om de fietsen bij een bepaald punt in te leveren. Mijn fiets viel nog even om toen we nog stil stonden, omdat mijn tas in het mandje zat en dat werd mijn fiets blijkbaar net even iets te veel. En toen we weer verder wilden gaan fietsen bleek de ketting van mijn fiets ineens stuk te zijn gegaan. Echt waar, dat moet mij natuurlijk weer overkomen. Gelukkig was er een man in de groep die mij met de laatste minuten fietsen wel wilde meetrekken. Dus daar was ik hem heel dankbaar voor.

Na de fietstocht gingen ik en mijn moeder naar het Mosteiro dos Jeronimos, een voormalig klooster met een kerk ernaast. De architectuur van het klooster vond ik erg mooi en in het midden van het klooster was een pleintje omringd door gras (waar je trouwens niet op mocht komen). Nadat we het allemaal wel gezien hadden in de kerk en het klooster, gingen we naar de volgende bestemming die op onze planning stond: de Jardim Botanico Tropical, een botanische tuin met veel tropische en subtropische planten. Ik heb daar veel bijzondere en mooie bomen en planten gezien. En ook heb ik nog kennisgemaakt met een paar grote dominante eenden, die grote fans bleken te zijn van mijn suiker croissant.
Er is één ding dat ik je echt aanraad als je deze tuin gaat bezoeken. In de tuin zijn grote paden aangelegd, maar ook wat minder zichtbare samllere paden waarbij je tussen alle begroeiing in loopt. Ik raad het je echt aan om voor de smallere paden te gaan. Het maakt het wandelen net wat leuker en je krijgt meer het gevoel dat je door de natuur aan het lopen bent. Er was trouwens ook een struik met Margrietjes. Ik had dat nog nooit gezien en ik vond het best cool.

Na wat genoten te hebben van de prachtige planten in de botanische tuin, gingen we met de bus richting de LX Factory, wat een kunstcentrum is. Je hebt er verschillende leuke winkeltjes zitten waarvan we er een paar hebben bezocht. De eerste was de Wish concept store. Ik heb daar een paar rolletjes tape en een leuke zomerse kaart gekocht.
Daarna bezochten we de boekenwinkel die eigenlijk de grote reden was waarom ik in eerste instantie naar de LX Factory toe wilde. Ik ben nou eenmaal een grote liefhebber van boeken en die boekenwinkel, die trouwens Ler Devagar heet, ziet er echt heel leuk uit!
In de boekenwinkel zit ook een klein cafétje, dus daar hebben mijn moeder en ik eerst wat gedronken. Daarna bleef zij aan een tafeltje zitten, terwijl ik op zoek ging naar leuke boeken. Ik heb de volgende boeken gekocht:
– And then there were none – Agatha Christie
– The great Gatsby – F. Scott Fitzgerald
– The alchemist – Paulo Coelho
– The book of disquiet – Fernando Passoa
Niet lang na het verlaten van de boekenwinkel besloten we de LX Factory weer te verlaten om weer terug te gaan naar het hotel.

Daar namen we lekker een duik in het zwembad op het dakterras van het hotel (wat een luxe hè? 😉 ). Na het zwemmen gingen we ons klaarmkaen om wat te gaan avondeten. We besloten het trammetje te nemen dat praktisch naast ons hotel ligt. Het ging een heel steil stuk omhoog. En toen keken we ineens weer boven de stad uit. Na wat naar het uitzicht gekeken te hebben, besloten we op zoek te gaan naar een restaurantje waar we buiten wat konden eten en het lukte ons maar niet om daar wat te vinden. En ik had sleehakken aan, wat ook niet echt heel fijn was, omdat het op sommige plekken best steil was. Uiteindelijk besloten we maar de bus te pakken richting de boulevard en uiteindelijk kwamen we terecht bij het restaurant, waar we de vorige avond ook hadden gegeten. Deze keer aten we patat met vlees. Het was weer erg lekker.
Na het eten liepen we weer terug naar het hotel en dat was hoe onze tweede dag eruit zag. Een leuke dag, waarop we ontzettend veel dingen hebben gezien.

Een fijne dag nog. Maak er wat moois van!